16 november 2014

Någonting att förgylla november med...


Ringens gåta av Elisabet Nemert.

Har precis läst den här boken. Handlar om femåriga Helena som vid ett överfall kommer bort från sin högättade familj och får en annorlunda uppväxt.

Rekommenderas verkligen om man gillar historisk skönlitteratur.

Den utspelar sig på 1200-talet och många av bokens personer har funnits i verkligheten. Men själva berättelsen är författarens egen historia. En romantisk och på samma gång spännande bok om levnadsförhållande så vitt skilda från våra egna.

Man får en insyn i hur grym och hänsynslös, men kanske framförallt hur otrygg den här tiden var att leva i.

Passar alldeles utmärkt en grå, grå novemberdag!


 

4 kommentarer:

myrica sa...

Åååå du har samma bok som jag, har bara inte hunnit börja på den. Den finns i högen som ska läsas, jag hoppas att den är bra.
Ha en trevlig dag
kram

Ann-Louise sa...

Den verkar bra! Tack för tipset! Jag har några böcker som ligger och väntar men jag har inte varit riktigt på humör för att läsa böcker. Har mest kikat i tidningar nu.

Hoppas du mår bra! :)

Kram Ann-Louise

Här är gudagott att vara ! sa...

Visst är det en fantastisk känsla när man börjar läsa en bok och sen glömmer tid och rum ! - Älskar att läsa och har alltid gjort det, men sen jag blev sjuk så är det sällan jag orkar läsa en bok.
- Mitt närminne fungerar inte som det ska och jag har svårt att koncentrera mej och komma ihåg handlingen när jag läser. Tyvärr funkar det inte heller med ljudböcker...
Ha det så bra i novembermörkret !
Kram / Anneli

Lisbet sa...

Tack för tipset! Skrev upp det och skall kolla på biblioteket. Finns den inte så beställer de vid tillfälle.
Här är också grått. Och mörkt för det mesta, tur att julen lyser upp ganska snart :)
kram