22 februari 2011

Knappetvätt...



Ni tror väl inte att jag är klok om jag säger att jag har ägnat eftermiddagen åt att tvätta knappar...?

Ja, helt vanliga knappar - stora, små, de flesta runda men alla ovanliga på sitt sätt!

De har tillhört min farmor och legat undanstoppade i ett köksskåp de senaste 40 åren cirka...

Därav det stora tvättbehovet...

Några har trådrester sittandes kvar i hålen, man kan se att de har blivit bortsprättade från sitt ursprungliga plagg i förhoppningen om att komma till nytta igen!

Visste ni att de allra flesta knappar sjunker i badebaljan...? Även de som verkar små och lätta och som ser ut att kunna flyta, sjunker ner till botten.



Och hela tiden finns tankarna där på vad för slags klädesplagg de suttit på, och kanske framförallt vems??

Var det här en knapp för vardagsrocken eller finkostymen, för gåbortklänningen eller för arbetsskjortan?

Synd - det får jag aldrig veta...



När alla har torkat så ska jag plåta några av dem och visa här...
Ifall någon kan tänka sig vara intresserad...?






7 kommentarer:

Lövkojan sa...

Härligt med knappar, har själv en hög som jag faktiskt använder bla i jobbet (jobbar med barn som får göra sorteringsövningar med dem) och ibland sätter jag någon oväntad knapp på ngt alster :)

Kram Marie-Louise

Mia sa...

Kul med gamla knappar, men tvätta dom... riktig husmor du :)

Tina sa...

Härligt med knappar... Förr hade man alltid en burk med såna hemma. Minns våran, den hade kinesiskt motiv och var fylld med dom mest underbara knappar (tyckte jag då på 60-talet..)
Men nuförtiden är dom slit och släng grejer.. Synd.

NjutVarjeDag sa...

Minns mammas knapplåda från när jag var liten. Vad fascinerad jag var av den. Så många knappar, så olika knappar.
Undra omhon fortfarande har den kvar... gissar det!

Kram
/Anneli

Birgitta sa...

Vilken fin blogg jag hittade in till. Jag har tassat runt lite och sett mej omkring. Så fina dina gamla knappar är. Tänk om de kunde tala.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Myricas Farmor sa...

Knappar är ju så fint, jag samlar på knappar så jag har en del gamla, det är fint att kunna sätta i en fin knapp i ett plagg man gjort.
Ha det gott
kram

Åsa! sa...

Mormor hade också mängder med gamla knappar som jag brukade leka med som barn, antar att de blev kastade när hon dog och allt skulle rensas...