28 september 2010

Baka med squash!




Bakning hör inte till vanligheterna nuförtiden i detta huset...
Men ibland så...

Och igår var en sådan dag!



Brukade baka detta bröd varje höst för en del år sedan - gott, smakrikt och lite annorlunda!



Trädgårdsbröd

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk olja
3 msk socker
1 gul hackad lök
1 squash, ca 500 g som ska rivas
1 dl solrosfrön
1 msk salt
ca 18 dl vetemjöl special

Till garnering:

olja
grovt salt
solrosfrön

Lös jästen i vattnet
blanda allt
arbeta degen
jäs övertäckt ca 30 min
baka ut till 2 bröd
jäs 30 min
snitta bröden, pensla med olja - strö på salt och solrosfrön.

Grädda i mitten av ugnen i 200 gr ca 35 - 40 minuter.


Enkelt och bra och dessutom gott!!


8 kommentarer:

Mia sa...

Så kul och annorlunda. Jag har bakat sockerkaka med squash, så det kan jag föreställa mig hur det blir, men lök?? Ska kanske försöka detta, bara jag kommer mig på bena igen. Måste ju vara riktigt gott till en middag :)

Lisbet sa...

Jo, energitjuvar klarar vi oss utan. Tack och lov kan man för det mesta välja bort dem!

Intressant bröd! Men lök? Just nu försöker jag undvika allt vad bröd heter... :) knäckebröd ibland!

Ha en skön kväll och onsdag!

Maria sa...

Det var ett spännande bröd, ser gott ut! Tack för receptet.
Maria

Myricas Farmor sa...

Det såg gott ut, det måste jag prova.
Jag har funderat på att baka ett med dinkelmjöl i.
Vi får se hur det blir.
HA det gott
kram

Pink lady sa...

Takk for hilsen. Og takk for at du deler en spennende brødoppskrift med oss.

Klem Pink lady

Lisbet sa...

Ha en skön onsdagskväll! Just helg igen :)

bokhyllan sa...

Lök i? Spännande!

Åsa! sa...

Det var ett annorlunda recept, men brödet ser riktigt gott ut!