24 februari 2010

Att planera sin dag

Bild från Wikipedia.

Ibland försvinner en ledig dag utan att man egentligen vet vad den användes till! En kväll kan svischa förbi och plötsligt är klockan alldeles för mycket.

Det är så lätt att fastna i något som man inte hade tänkt sig. Minuterna blir till timmar, och tiden verkar bara ha fått fnatt.

Tankarna finns på bättre planering, att strukturera upp dagens timmar även när man är fri. Planera vad som ska göras, och därmed få mera gjort. Men även för att kunna känna mera tillfredsställelse.

Att planera in också de där små sakerna, såsom att läsa en bok, rensa rabatten eller att dammsuga.

Ofta cirkulerar många planer på nya och gamla projekt. Mycket stannar vid just tankar, därför att tiden inte finns eller läggs på annat.

Med en bättre planering skulle man kanske kunna hitta tjuvarna som stjäl tiden, ta tillbaks den och använda den till det som man egentligen vill använda den till!

5 kommentarer:

Helen sa...

Hej!
Vilka tänkvärda ord, du har så rätt. Vill tacka för ditt råd angående mina tavlor. Nej, den konstnärliga ådran vad gäller målning har ej gått i arv, där emot hans musikaliska sida har jag ärvt. Vi spelade och sjön ofta tillsammans. Det roliga är att även min dotter har ärvt det. Hon spelar klarinett i en stor orkester och sjunger även mycket vackert. Ha det bra.
Kram/Helen

Mia sa...

Jag ska ju bara erkänna att den största tidstjuven sitter jag framför just nu, sitta vid en dator tar tid!! Annars så brukar det ju hjälpa att skriva en lista på vad som ska göras och sedan haka av när man gjort det. Men, det viktigaste är väl egentligen bara att komma igång och inte tänka så mycket på vad som ska göras.. Det är jag inte speciellt bra på själv, så ja, jag har dårlig tid :)

Anne Britt sa...

Når man har fri, skulle man ikke detaljplanlegge, da lurer en bare seg selv, tror jeg. Man kan ha noe lister med ting en må få gjort, men aller viktigst er det å ha tid til å gjøre det en har lyst til å gjøre. Tiden forsvinner ikke, den kommer igjen og igjen...

Marie Louise sa...

Min lediga dag idag har varit ganska rik, har hälsat på barn och barnbarn, svängt in till en väninna på en kopp kaffe och faktiskt hunnit vara ute en sväng i solen, fast det var kallt!
Så visst krävs det lite planering trots allt!
Kram Marie..

Åsa! sa...

Min största tidstjuv är datorn utan tvekan. Vågar inte ens summera hur många timmar det blir i veckan.