29 september 2009

På biblioteket

En höjdpunkt i vardagen är ett besök på biblioteket! Är just nu visserligen inte inne i någon riktig läsperiod, men en och annan bok kan slinka ner ändå.

Annars kan man alltid kolla in allt annat intressant som finns där! Tex tidningshyllorna eller avdelningen för släktforskning.

Något som jag också upptäcker mer och mer är faktaböckerna - det finns så otroligt många spännande ämnen och saker att studera. Tittar gärna lite extra på hyllorna för historia - alla fascinerande människoöden genom tiderna, geografi - reseberättelser och guider från olika håll i världen.



Vid förra besöket fick den här boken följa med hem: 100 smarta affärsidéer (för unga). Passar egentligen inte för mig, men kul att läsa ändå. Många fantastiska förslag på extrainkomster främst för tonåringen, men en del av idéerna skulle nog kunna drivas i större skala.



Sedan blev det även en bok om väskor - att sy, virka mm. Blir kanske aldrig tillverkat någon, men är ändå roligt att titta!

2 kommentarer:

Maria sa...

Biblio är bra, men jag är mest nervös över att jag ska glömma att lämna igen böckerna...

Maria Björkman sa...

Visst är biblioteken en härlig fristad! Tänk att dom finns, så fulla med skatter som vi får låna alldeles gratis. Jag häpnar ibland när jag tänker på det, i detta konsumtions- och köpsamhälle som styrs av pengar.

Jag älskar att gå på biblioteket, men gör det lite för sällan dessvärre. Vet också att jag aldrig kan gå därifrån tomhänt, trots att jag har en massa olästa böcker hemma.

Visst är det något visst med att bläddra i en väl genomläst biblioteksbok?

/Maria